Artikel 1 Definities
1.1 SUNLUX:
de gebruiker van deze algemene voorwaarden, de besloten vennootschap Sunlux Zonweringen B.V., gevestigd te (5652 CL) aan de Hastelweg 214 en ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 82137110.
1.2. Klant
een natuurlijk persoon of een rechtspersoon aan wie SUNLUX een aanbieding heeft gedaan c.q. een offerte heeft gezonden, dan wel met wie SUNLUX over de totstandkoming van een overeenkomst onderhandelt, dan wel met wie SUNLUX een overeenkomst heeft gesloten.
1.3 Consument: Klant die een natuurlijke persoon betreft en die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten gesloten tussen SUNLUX en Klant.
2.2 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
2.3 Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. SUNLUX en Klant zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige dan wel vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.4 Indien Klant een offerte van SUNLUX, waarin wordt verwezen naar de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden, heeft aanvaard en zonder commentaar heeft behouden, geldt zulks als stilzwijgende instemming met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden.
2.5 Een Klant die eenmaal op de (onderhavige) algemene voorwaarden van SUNLUX heeft gecontracteerd wordt geacht bij eventueel daarna bij SUNLUX geplaatste orders dan wel van SUNLUX ontvangen orders stilzwijgend met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden akkoord te zijn gegaan.
Artikel 3 Aanbiedingen en offertes
3.1 Alle aanbiedingen en offertes, hoe ook genaamd en in welke vorm ook gedaan, door of namens SUNLUX – met alle daarin begrepen bijzonderheden en prijsopgaven – zijn te allen tijde geheel vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen, tenzij een andere geldigheidsduur door SUNLUX is aangegeven.
3.2 SUNLUX kan niet aan offertes of aanbiedingen worden gehouden indien deze een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten.
3.3 Indien de aanvaarding door Klant afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod, dan is SUNLUX daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij SUNLUX zulks expliciet bekrachtigt.
3.4 Mocht blijken dat Klant onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt dan wel dat dat er wijzigingen aan de zijde van Klant plaatsvinden, dan is SUNLUX gerechtigd om het gedane aanbod te
wijzigen met een gelijktijdig verval van het oorspronkelijke aanbod.
3.5 Een aanbod en de daarin genoemde prijzen, tarieven en leveringen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.
Artikel 4 Totstandkoming, wijziging en uitvoering van de overeenkomst
4.1 Een overeenkomst komt tot stand doordat Klant de aanbieding of offerte van SUNLUX heeft aanvaard. Tevens komt een overeenkomst tot stand door een begin van feitelijke uitvoering zonder dat daartegen door Klant is geprotesteerd.
4.2 Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken of wijzigingen, verbinden partijen slechts indien deze schriftelijk zijn bevestigd door SUNLUX. Aanvullende afspraken of wijzigingen in de overeenkomst kunnen leiden tot wijziging van de oorspronkelijk door SUNLUX aangegeven leveringstermijn.
4.3 Klant is gehouden SUNLUX tijdig alle informatie en bescheiden te verschaffen die nodig zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst.
4.4 SUNLUX is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
4.5 Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan SUNLUX de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Artikel 5 Prijzen
5.1 In het geval Klant handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, zijn alle door SUNLUX opgegeven prijzen exclusief btw en kosten van derden, tenzij in de offerte uitdrukkelijk anders is aangegeven.
5.2 In geval van spoedopdrachten heeft SUNLUX het recht een toeslag of een spoedtarief in rekening te brengen bij Klant.
5.3 Indien na de totstandkoming van de offerte of de overeenkomst één of meer prijsbepalende kostprijsfactoren zoals inkoopprijzen van zaken, materiaal- of onderdelenprijzen, loonkosten, belastingen, valutakosten, sociale- of overheidslasten, verpakkingskosten, assurantiepremies en dergelijke stijgen, heeft SUNLUX het recht de prijzen dienovereenkomstig aan te passen en deze aan Klant door te berekenen. Dit recht bestaat ongeacht de vraag of de prijsstijgingen voorzienbaar waren. Klant wordt zo spoedig mogelijk van de prijsstijging op de hoogte gesteld.
5.4 De wijzigingen in de overeengekomen prijs zoals bedoeld in het vorige lid geven Klant niet het recht de overeenkomst te ontbinden, behalve indien Klant een consument is. Een door SUNLUX doorgevoerde wettelijke prijsverhoging levert echter nimmer grond voor ontbinding van de overeenkomst op.
Artikel 6 Uitbesteding werk aan derden
6.1 SUNLUX heeft het recht bepaalde overeengekomen werkzaamheden te laten verrichten door derden.
6.2 Indien door SUNLUX ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Klant of een door Klant aangewezen locatie, draagt Klant kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Artikel 7 Verplichtingen Klant
7.1 Onverminderd de in deze algemene voorwaarden elders genoemde verplichtingen, zorgt Klant voor eigen rekening en risico dat:
- het personeel van SUNLUX, zodra deze op de plaats van opstelling is aangekomen, vrije toegang verkrijgt en bovendien, indien SUNLUX dit noodzakelijk acht, buiten de normale werkuren.
b. de toegangswegen tot de plaats van opstelling geschikt zijn voor het benodigde transport.
c. op de locaties waar de staanders in de grond worden geplaatst geen bestrating of puin e.d. (meer) aanwezig is en dat zich in de grond geen kabels en leidingen bevinden. - tijdig de nodige bouwkundige, mechanische en elektrische voorzieningen worden getroffen, dat aansluitpunten alsmede elektrische stroom ter beschikking van SUNLUX gesteld worden.
e. huisraad en overige eigendommen van Klant verwijderd zijn zodat deze geen schade kunnen oplopen tijdens de montagewerkzaamheden. Ook dienen er passende maatregelen te worden genomen ter voorkoming van letsel aan personen die zouden kunnen ontstaan ten gevolge van de uit te voeren werkzaamheden. De werkzaamheden dienen ongestoord plaats te kunnen vinden, waarbij er voldoende ruimte vrijgemaakt dient te worden voor de werkzaamheden binnenshuis. - er geen asbest aanwezig is op de plaats van opstelling. Indien blijkt dat er toch asbest aanwezig is, wordt de installatie stopgezet. In dat geval kan Klant de overeenkomst ontbinden, tegen vergoeding van alle de door SUNLUX reeds gemaakte kosten. Indien Klant de overeenkomst niet ontbindt, zal SUNLUX de installatie (pas) weer hervatten indien de asbest is verwijderd. De door SUNLUX gemaakte kosten in verband met het afbreken van de installatie komen voor rekening van Klant.
7.2 Klant zorgt ervoor dat alle gegevens die SUNLUX nodig heeft voor het naar haar oordeel adequaat kunnen uitvoeren van de gegeven opdracht, dan wel gegevens met betrekking tot specifieke wensen, tijdig in het bezit komen van SUNLUX.
7.3 Klant zorgt ervoor dat de door hem verstrekte informatie juist en volledig is.
7.4 Indien Klant niet of niet tijdig aan voornoemde verplichtingen voldoet, heeft SUNLUX het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat Klant wel aan haar verplichtingen voldoet. De kosten die met de opgelopen vertraging, het verlies aan arbeidsuren, het verrichten van extra werkzaamheden en overige gevolgen die voortvloeien uit de opschorting van werkzaamheden gepaard gaan zijn voor rekening en risico van Klant. Hetzelfde geldt indien SUNLUX de door haar te verrichten werkzaamheden niet (tijdig) kan uitvoeren vanwege (andere) factoren die voor rekening en risico van Klant komen, dan wel aan Klant te wijten zijn.
7.5 Klant vrijwaart SUNLUX voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet, niet-tijdig of niet behoorlijk in acht nemen van de in dit artikel omschreven verplichtingen.
Artikel 8 Opschorting en ontbinding
8.1 SUNLUX is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd de uitvoering van de overeenkomst, zonder rechterlijke tussenkomst op te schorten of de overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien en voor zover Klant haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de overeenkomst SUNLUX ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Klant haar verplichtingen niet zal nakomen. Indien de nakoming van de verplichtingen van Klant ten aanzien waarvan zij tekortschiet of dreigt te kort te schieten, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat Klant door SUNLUX in gebreke is gesteld.
8.2 Indien Klant haar onderneming liquideert of overdraagt aan een derde, in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op haar van toepassing is verklaard, enig beslag op haar goederen is gelegd, alsook in geval waarin Klant anderszins niet vrijelijk over haar vermogen kan beschikken, is SUNLUX gerechtigd om de overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden.
8.3 De Klant maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door SUNLUX op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- of ontbindingsrecht.
8.5 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van SUNLUX op Klant onmiddellijk opeisbaar.
8.6 Indien Klant niet binnen de betalingstermijn betaalt of, indien van toepassing, het verlangde voorschot niet heeft voldaan, is SUNLUX gerechtigd de werkzaamheden voor Klant direct op te schorten, zonder dat zij aansprakelijk is voor enige schade die daardoor ontstaat.
8.7 Indien SUNLUX tot opschorting of ontbinding overgaat, is zij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor, op welke wijze dan ook, ontstaan.
8.8 Indien de ontbinding aan Klant toerekenbaar is, is SUNLUX gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
Artikel 9 Annulering
9.1 Onder annulering wordt in het kader van deze algemene voorwaarden verstaan het vóór aanvang van de uitvoering van de overeenkomst beëindigen van de overeenkomst, anders dan het (rechtmatig) uitoefenen van het herroepingsrecht door de consument als bedoeld in artikel 10.
9.2 Indien Klant een overeenkomst annuleert, is Klant gehouden om 50% van de overeengekomen prijs te betalen ter zake van door SUNLUX gemaakte kosten, geleden verlies en de gederfde winst.
Artikel 10 Herroepingsrecht consumenten
10.1 Deze bepaling geldt slechts ingeval Klant een consument betreft en voor zover sprake is van een overeenkomst die gesloten is buiten de verkoopruimte als bedoeld in artikel 6:260g lid 1 onder f van het Burgerlijk Wetboek.
10.2 Klant kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een dienst of product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
10.3 De in lid 2 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat Klant het product heeft ontvangen, of als Klant in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop Klant, het laatste product heeft ontvangen. Heeft Klant een dienst besteld dan gaat de bedenktijd in op het moment van het sluiten van de overeenkomst.
10.4 Als Klant gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan SUNLUX.
10.5 Indien Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht ter zake van geleverde producten, komen de kosten en risico van terugzending voor zijn rekening.
10.6 Klant kan in geen geval gebruik maken van het herroepingsrecht als producten of één van bijgeleverde toebehoren:
- volgens persoonlijke specificaties van Klant zijn vervaardigd (maatwerk en andere mutaties);
- speciaal voor Klant zijn besteld (maat, kleur en extra opties);
- indien het product zich niet meer in de originele en onbeschadigde verpakking bevindt en aldus niet als zodanig kan worden teruggezonden;
- niet meer compleet zijn;
- beschadigd zijn;
- in gebruik genomen zijn;
- door hun aard niet kunnen worden teruggezonden.
Artikel 11 Opzegging Klant
11.1 Klant is bevoegd de overeenkomst tot uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk op te zeggen.
11.2 In geval van opzegging van de overeenkomst is Klant gehouden om de overeengekomen prijs te betalen, verminderd met de besparingen voor SUNLUX als gevolg van de opzegging van Klant voor zover hiervan sprake is.
Artikel 12 (Op)levering
12.1 Door SUNLUX aangegeven leveringstermijnen en/of -tijden en/of perioden waarbinnen diensten door haar worden uitgevoerd en/of producten worden geleverd zijn geheel vrijblijvend en zijn niet te beschouwen als fatale termijnen, daargelaten dat SUNLUX al het mogelijke zal doen om levering binnen de aangegeven leveringstermijn te realiseren.
12.2 Indien SUNLUX vanwege omstandigheden niet in staat is om tot levering en installatie over te gaan op of binnen de opgegeven leveringstermijn, zal SUNLUX klant hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen onder vermelding van de nieuwe leveringstermijn.
12.3 Overschrijding van de overeengekomen leveringstermijn geeft klant niet het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden en niet het recht op enige schadevergoeding.
12.4 Uitstel van een leveringstermijn op verzoek van klant kan slechts geschieden met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van SUNLUX, onder de voorwaarde dat de aan het uitstel verbonden kosten en verliezen volledig voor rekening en risico van klant blijven. In dat geval is de door SUNLUX aan klant te verstrekken kostenopgave bindend voor klant.
12.5 Levering van producten geschiedt conform de Incoterms Ex Works, tenzij SUNLUX en klant uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. De levering Ex Works geschiedt vanaf een door SUNLUX aan te wijzen locatie en tijdstip. De producten worden aldaar aan klant ter beschikking gesteld. Het inladen en vervoer van de goederen vindt geheel voor rekening en risico van klant plaats.
12.6 Voor zover wordt overeengekomen dat SUNLUX het transport van de afgeleverde producten ten behoeve van klant verzorgt, geschiedt zulks te allen tijde voor rekening en risico van klant en op een door SUNLUX te bepalen wijze. SUNLUX is niet aansprakelijk voor welke schade dan ook in zover deze verband houdt met het transport c.q. deze verzending.
12.7 Alle transportkosten en bijkomende kosten, waaronder mede doch niet uitsluitend begrepen verzekeringen, belastingen, heffingen, verzendkosten, handlingkosten en dergelijke, komen voor rekening van klant.
12.8 SUNLUX is gerechtigd producten in gedeelten aan klant te leveren. Indien de producten in gedeelten worden geleverd is SUNLUX bevoegd elk gedeelte te factureren.
12.9 Klant is verplicht de producten van SUNLUX af te nemen op het moment waarop deze hem door SUNLUX worden bezorgd, dan wel op het moment waarop deze aan hem door SUNLUX ter beschikking worden gesteld. Indien klant de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies noodzakelijk voor de afname c.q. de bezorging zullen de verkochte producten voor risico van klant worden opgeslagen, zulks naar goeddunken van SUNLUX. Klant zal in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslag- en handlingkosten, aan SUNLUX verschuldigd zijn.
12.10 Klant dient bij het in ontvangst nemen van de producten deze direct te controleren op enige schade en/of de bestelling op gebreken. Indien hier sprake van is, dient klant SUNLUX direct hiervan in kennis te stellen inzake de schade en/of gebrek middels het voorzien van een omschrijving van de klacht en foto’s.
Artikel 13. Betaling
13.1 SUNLUX is gerechtigd om (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling van Klant te verlangen.
13.2 De betalingstermijn van facturen is 7 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is aangegeven.
13.3 SUNLUX is gerechtigd om periodiek te factureren.
13.4 De juistheid van de factuur staat vast indien Klant niet binnen de betaaltermijn heeft geklaagd.
13.5 Indien een factuur niet, niet tijdig of niet volledig door Klant wordt betaald, dan is Klant aan SUNLUX vanaf de dag na de vervaldag van de factuur de wettelijke (handels)rente ex artikel 6:119(a) BW verschuldigd aan SUNLUX, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
13.6 Indien Klant niet binnen de betalingstermijn betaalt dan is hij bovendien de door SUNLUX te maken buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd, in welk geval de hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten wordt gesteld op 15% van de hoofdsom, met een minimum van € 250,00. Indien Klant een consument is, geldt dat ter zake van de buitengerechtelijke incassokosten aansluiting wordt gezocht bij het bepaalde in de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten (WIK) en het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
13.7 Indien SUNLUX een gerechtelijke (incasso)procedure jegens Klant dient te voeren ter inning van het door Klant verschuldigd bedrag is Klant de vergoeding van de daadwerkelijk door SUNLUX gemaakte proceskosten verschuldigd, zulks in afwijking van de geldende liquidatietarieven. Indien Klant een consument is, geldt dat ter zake van de proceskostenvergoeding aansluiting wordt gezocht bij de liquidatietarieven.
13.8 Door Klant gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde kosten en rente, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt Klant dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 14 Meer- en minderwerk
14.1 Onder meerwerk wordt verstaan alle op verzoek van Klant of noodzakelijkerwijs uit de overeenkomst voortvloeiende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in de offerte en/of de overeenkomst.
14.2 SUNLUX is gerechtigd meerwerk ten gevolge van gewijzigde of aanvullende werkzaamheden, uitgevoerd op verzoek van Klant dan wel uitgevoerd omdat dit naar het oordeel van SUNLUX noodzakelijk was, aan Klant in rekening te brengen.
14.3 Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats bij de (eind)afrekening, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 15 Eigendomsvoorbehoud
15.1 Alle door SUNLUX geleverde producten blijven eigendom van SUNLUX totdat Klant heeft voldaan aan al haar verplichtingen ten opzichte van SUNLUX.
15.2 De producten als vallende onder het eigendomsvoorbehoud van SUNLUX mogen niet worden verpand of anderszins aan derden tot zekerheid worden overgedragen, huurkoop en/of huurverkoop hieronder begrepen en evenmin mogen zij op enigerlei wijze worden verkocht, dan wel vervreemd, dan wel verplaatst naar een andere dan de overeengekomen locatie. Klant is voorts gehouden deze producten apart te houden en voldoende duidelijk als afkomstig van SUNLUX te waarmerken.
15.3 Indien Klant in gebreke blijft door SUNLUX geleverde producten volledig te betalen, is SUNLUX bevoegd alle door haar geleverde producten terug te nemen. Een beroep op het eigendomsvoorbehoud leidt tot ontbinding van de overeenkomst zonder dat daarvoor rechterlijke tussenkomst is vereist, onverminderd het recht van SUNLUX tot het vorderen van schadevergoeding.
15.4 De kosten van het uitoefenen van het eigendomsvoorbehoud zijn voor rekening en risico van Klant.
15.5 Klant is gehouden ervoor zorg te dragen dat de producten, die onder het eigendomsvoorbehoud van SUNLUX vallen, verzekerd zijn tegen risico’s waartegen verzekering gebruikelijk is (brand, diefstal, water- en stormschade hier nadrukkelijk onder begrepen) of door SUNLUX wenselijk wordt geoordeeld.
15.6 Klant is verplicht om in geval van een faillissementsaanvraag of surseance van betaling, een verzoek tot schuldsanering of in geval van (conservatoire) maatregelen jegens hem over door SUNLUX geleverde producten, onverwijld SUNLUX daarvan in kennis te stellen, zodat SUNLUX haar eigendomsrecht geldend kan (doen) maken. Hetzelfde geldt ingeval derden rechten doen gelden met betrekking tot producten waarop krachtens dit artikel een eigendomsrecht rust.
Artikel 16 Garanties
16.1 Deze bepaling is enkel van toepassing op de Klant die consument is als bedoel in artikel 1.3 van deze algemene voorwaarden.
16.2 Bij de plaatsing/levering van een veranda heeft de consument 7 jaar garantie op het materiaal,
2 jaar op de montage en 1 jaar op kit. Garantie vervalt op het moment dat Klant een derde partij werkzaamheden en/of onderhoud laat verrichten aan het door SUNLUX geleverde werk.
16.3 Condensvorming in de kanalen geeft geen recht op garantie. Ook bestaat geen garantie op eventueel geplaatste ledverlichting.
16.4 Bij de plaatsing/levering van zonwering heeft de consument 7 jaar garantie op het frame, 5 jaar op de motor en het screen en 2 jaar op het mechanisme. Garantie vervalt op het moment dat Klant een derde partij werkzaamheden en/of onderhoud laat verrichten aan het door SUNLUX geleverde werk.
16.5 Klant behoudt de verantwoordelijkheid voor het bijhouden van onderhoud.
16.6 Geringe afwijkingen, dan wel technisch niet te vermijden afwijkingen in kwaliteit, kwantiteit, breedte, maatvoering, finish, afwerking, afmetingen, kleuren en dergelijke, dan wel afwijkingen die volgens de handelsusances in de branche algemeen worden toegelaten, leiden niet tot aanspraak van Klant op vervanging of herstelwerkzaamheden.
Artikel 17 Overmacht
17.1 Er is sprake van overmacht indien de overmacht situatie niet aan SUNLUX dan wel aan Klant is te wijten of aan hen kan worden toegerekend. In het geval van overmacht, dient de overmacht lijdende partij de andere partij direct, althans zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van de overmacht situatie op welk manier dan ook, gevolgd door een schriftelijke mededeling.
17.2 Onder overmacht aan de zijde van SUNLUX wordt in het kader van deze algemene voorwaarden verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van SUNLUX, van de door haar ingeschakelde derden of toeleveranciers of overige zwaarwegende redenen aan de zijde van SUNLUX.
17.3 Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht aan de zijde van SUNLUX zullen onder meer worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, epidemie, stakingen binnen de organisatie of dreiging van deze e.d. omstandigheden, verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d. evenals door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import en export belemmerende maatregelen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en leveringsproblemen.
17.4 Het is SUNLUX toegestaan om levering van goederen en/of uitvoering van de overeenkomst op te schorten voor zo lang als de overmacht situatie voortduurt. Gedurende de overmacht situatie zal SUNLUX wanneer nodig en mogelijk Klant hiervan op de hoogte stellen.
17.5 Voor zover SUNLUX ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is SUNLUX gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Klant is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 18 Aansprakelijkheid en vrijwaring
18.1 Behoudens aantoonbare opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van SUNLUX of degenen die door SUNLUX zijn ingeschakeld, wordt elke aansprakelijkheid voor directe of indirecte geleden schade ontstaan bij of door de uitvoering van de overeenkomst, dan wel door gebreken van door SUNLUX geleverde producten bij Klant of derden, uitgesloten. Onder indirecte schade wordt nadrukkelijk doch niet uitsluitend begrepen bedrijfsschade, gederfde winst, immateriële schade, stilligschade, gevolgschade (ook bij derden) en andere vormen van vermogensschade, waaronder mede begrepen alle mogelijke aanspraken van derden, in de ruimste zin van het woord.
18.2 Indien SUNLUX aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Bij gebrek van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
18.3 Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus van SUNLUX zijn slechts indicatief. Klant kan hieraan geen rechten ontlenen. Geringe afwijkingen dan wel technisch niet te vermijden afwijkingen in kwaliteit, kwantiteit, breedte, maatvoering, finish, afwerking, afmetingen, kleuren en dergelijke, dan wel afwijkingen die volgens de handelsusances in de branche algemeen worden toegelaten, kunnen geen grond vormen voor aansprakelijkheid van SUNLUX.
18.4 Klant is aansprakelijk voor alle schade die aan de zijde van SUNLUX optreedt indien de schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies van SUNLUX strijdig gebruik en/of ondeskundige opslag van de geleverde producten of materialen door Klant. Hetzelfde geldt indien deze schade is ontstaan door fouten, onjuistheden of gebreken in gegevens, materialen of informatiedragers die Klant aan SUNLUX heeft verstrekt.
18.5 Klant vrijwaart SUNLUX tegen alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade die verband houden met de uitvoering van de overeenkomst, tenzij in dit verband de schade aantoonbaar te wijten is aan opzet of grove schuld van SUNLUX.
Artikel 19 Website en reclamemateriaal
19.1 De website en reclamemateriaal van SUNLUX betreft algemene informatie omtrent de goederen en/of diensten die zij aanbiedt. SUNLUX heeft alle zorg getracht om een zo goed mogelijke weergeving te geven van aangeboden producten en/of diensten als ook om de inhoud zo compleet, duidelijk en veilig mogelijk te maken, doch kan zij niet garanderen dat de website en reclamemateriaal vrij is van fouten (en malware en/of virussen op de website). Zodra SUNLUX kennis heeft van hetgeen hiervoor vermeld staat, zal SUNLUX direct althans zo spoedig mogelijk trachten dit te corrigeren en/of verhelpen.
19.2 SUNLUX is niet aansprakelijk voor welke schade dan ook ontstaan vanwege verkeerd gebruik van haar website of voor hetgeen ontstaan vanwege het doorgaan van gebruik van de website ongeacht een verdachte situatie zich voordoet. SUNLUX kan tevens niet aansprakelijk worden gehouden voor fouten die zich eventueel voordoen op haar website of reclamemateriaal. Ook ontstaat geen aansprakelijkheid voor uitingen en/of opmerkingen gedaan door derden die gebaseerd zijn op hun eigen mening waarvan de echtheid daarvan niet getoetst kan worden.
Artikel 20 Verwerking persoonsgegevens
20.1 Alle persoonlijke informatie welke SUNLUX op de website of fysiek verzamelt en verwerkt van en met toestemming van Klant, geschiedt met als enige doel om hetgeen Klant interesse in heeft getoond of heeft aangeschaft te kunnen verwerken. Indien Klant expliciet toestemming heeft verleend, zullen deze gegevens ook gebruikt worden om Klant te voorzien van nieuws en updates omtrent SUNLUX en haar goederen en diensten.
20.2 De persoonlijke informatie wordt behandeld en verwerkt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
20.3 Indien Klant wenst dat zijn/haar persoonlijke gegevens worden verwijderd, zal dit geschieden nadat Klant een verzoek hiertoe heeft ingediend bij SUNLUX. Indien Klant dit verzoekt, wordt Klant verzocht om rekening te houden met het feit dat met het verwijderen van zijn/haar persoonlijke gegevens, SUNLUX niet meer in staat zal zijn om optimale nazorg te bieden op het moment dat SUNLUX niet meer over diens persoonlijke gegevens beschikken.
Artikel 21 Intellectuele eigendomsrecht
21.1 De handelsnaam, goederen en/of diensten gevoerd/gebruikt door SUNLUX zijn, althans kunnen beschermd zijn door het intellectuele eigendomsrecht op grond van het auteursrecht, merkenrecht, modellenrecht, octrooirecht, handelsnaamrecht en ook civielrecht, namelijk onrechtmatige daad en slaafse nabootsing. Deze rechten zijn en blijven te allen tijde eigendom van de SUNLUX en mag door geen ander dan SUNLUX of aan wie laatstgenoemde toestemming heeft verleend om gebruik te maken van betreffende recht.
21.2 Het gebruik van de in lid 1 van dit artikel genoemde rechten in het uiteindelijke werk of op de website en/of reclame-uitingen van SUNLUX impliceert niet overdracht of vrije gebruik van deze rechten. Elk ongeoorloofd gebruik zal leiden tot inbreuk van de rechten van SUNLUX.
Artikel 22 Klachten
22.1 Indien Klant een klacht heeft inzake een aangeschafte goed(eren) bij of uitgevoerde dienst door SUNLUX, dient Klant de klacht binnen 7 dagen na oplevering schriftelijk kenbaar te maken bij SUNLUX, voorzien van een onderbouwing en foto’s waar de klacht betrekking op heeft.
22.2 Indien de klacht spoedeisend is, dient Klant direct contact op te nemen met SUNLUX. Klant dient zo goed mogelijk mee te werken met omschrijving van het spoedeisend geval teneinde SUNLUX in de gelegenheid te stellen een analyse te maken of er direct gehandeld moet worden of dat er later gehandeld kan worden.
22.3 Indien SUNLUX op basis van de omschrijving van de spoedeisende klacht heeft gehandeld en het geen spoed blijkt te zijn, is het SUNLUX toegestaan om de kosten in rekening te brengen die betrekking hebben op het handelen met urgentie doch niet op de kosten die betrekking zouden hebben op een klacht welke op basis van een analyse als terecht zou worden aangemerkt door SUNLUX.
22.4 Indien Klant een gerechtvaardigde klacht heeft, dient SUNLUX in alle redelijkheid de mogelijkheid te krijgen om de onderliggende grond van de klacht te herstellen.
Artikel 23 Wijziging algemene voorwaarden
23.1 SUNLUX is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
23.2 Klant is gerechtigd bij een wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst te annuleren of op te zeggen, indien de wijziging voor hem nadelig is.
Artikel 24 Rechtsverwerking
De mogelijkheid tot het instellen van enige rechtsvordering dan wel het aanhangig maken van enig geschil door Klant naar aanleiding van de overeenkomst tussen SUNLUX en Klant vervalt na verloop van 12 maanden nadat Klant op de hoogte was of had kunnen zijn van de aanleiding daartoe.
Artikel 25 Toepasselijk recht en bevoegde rechter
25.1 Op deze algemene voorwaarden en de overeenkomsten die voortvloeien tussen SUNLUX en Klant, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
25.2 Eventuele geschillen tussen SUNLUX en Klant zullen uitsluitend worden berecht door de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement Oost-Brabant, tenzij bepalingen van dwingend recht een rechter in een ander arrondissement aanwijzen.